İstanbul Emlakçılar Odası Başkanı Nizameddin Aşa, Emlak Pencerem Genel Yayın Yönetmeni Hatice Kolçak'ın sorularını yanıtladı.
İlk defa emlakçılık yapmak isteyen kişilere şöyle bir düzenleme geldi. 5 Haziran 2018'de Taşınmaz Ticareti Yönetmeliği yayınlandı. Bu yönetmelik artık emlakçılığın koşullarını, nasıl yapılacağını, hangi koşula uyulacağını, hangi kriter taşıyacağını yayınladı.
Emlak Pencerem - 20 Kasım 2019
Hatice Kolçak'ın sorularını yanıtlayan İstanbul Emlakçılar Odası Başkanı Nizameddin Aşa "Buna göre 5 Haziran 2018'den sonra emlakçılık yapmak istiyorum diyen birinden en az lise mezunu olması bekleniyor, 2.si ofisin en az net 30 m2 olması isteniyor ve mesleki yeterlilik sınavına katılıp belge alması isteniyor. Bu 3'ü değişmez koşul şu anda. Bir de sabıka olmayacak özellikle yüz kızartıcı suçların hiç affı yok. Fakat bazı kasten işlenen suçlar veya masumane işlenen suçlarda da 5 yıldan fazla hüküm giymemiş olacak. İlk çıkışı direk sabıka üstüneydi, zaman vermemişlerdi. Ama adam trafik kazası yapmış, yargılanmış, hüküm giymiş. Mesela kavga etmiş bir adamı yumruklamış, mahkeme 1 ay ceza vermiş, sabıkalı gözüküyor, vermiyorlar. Biz de dedik ki bu işi yeniden düzenleyin. Devlet memuriyetinin koşulları gibi düşünün ama bunun yanındaki öteki kasten işlenen suçlar dediğiniz zaman onların dışındaki kalan suçlarda da adamı afaroz etmeyin. Bununla ilgili bir düzenleme yapıldı ve 5 yıl ve daha fazla hüküm giyenler olarak değiştiriliyor şu anda. Yeni değişiklik yapıldı, kesin olacak bu şekilde. Çünkü bu konuda da bekleyen çok fazla. Dediğim gibi adam bir tokat atmış, şikayetçi olunmuş, 1 ay ceza almış tabi adam sabıkalı görünüyor. Veya trafik kazası yapanı, kasti kaza diye göstermiş hakim, onda da sabıkalı görünüyor. Bu işin bir ölçüsü, bir kriteli olmalı dedik. Nitekim 5 yıl ve daha fazlası diye düzeltiliyor şu anda." dedi.
Yeni düzenleme ile değişen komisyon ücretleri hakkında açıklama yapan Aşa "Şimdi komisyon oranı yüzde 2, alıcı yüzde 2, satıcı artı KDV, kiralıklarda bir aylık kira artı KDV olarak belirlendi. Bu 5 Haziran 2018 itibariyle yasallaştı. Bu Taşınmaz Ticareti Yönetmeliği içinde var. Piyasada aslında herkes biliyor ama herkes işine geldiği gibi hareket ediyor. Özellikle kendini kurumsal diye tanıtan veya o şekilde çalışan bazı firmalar hala yüzde 3 artı KDV, yüzde 12 artı KDV.... Yüzde 2 artı KDV kesinleşti aksi takdirde uygulayanları Ticaret İl Müdürlüğü'ne şikayet edebilirsiniz. O uygulama kesinleşti." dedi.
Daha önceden emlakçılık yapanlarla ilgili müktesep haklarda sürenin 2020 Temmuz ayına kadar uzadığını ifade eden Nizameddin Aşa "Bu işle ilgili Müktesep Haklar var. 5 Haziran 2018'den önce sicile kayıtlı olan, odaya kayıtlı olan ve bir kurs belgesine sahip emlakçılardan bu koşullar istenmiyor. Yani lise mezuniyeti istenmiyor. Emlakçı sıfatıyla bir odaya kayıtlıysa esnaf odası, emlakçı odası, ticaret odası kayıtlıysa 5 Haziran 2018'den önce Müktesep Hakları var, lise mezuniyeti, 30 m2 istenmiyor. Bir kurs aldıysa MEB'a bağlı herhangi bir kurs aldıysa MYK Belgesi istenmiyor. Tek başına eğitim belgesi birşey ifade etmiyor, mutlaka onun oda kaydıyla birlikte olması gerekiyor. Bu şartlar herkes için geçerli kimseye özellik veya bir ayrıcalık yok. Bakanlık Home Ofise kesinlikle müsade etmiyor. Eskiden gelen de olsa onay vermiyor. Bunun için diyor ki bir ofisi birden fazla kullanan kişiler olarak onda algılanıyor, 30 m2 baz olmak üzere net her 2. bir kişi için yüzde 20 yüz ölçümü arttıracaksın. 36 m2'de 2 kişi gibi. Maliye açılışını evde yapıp kurumsal firmayla sözleşme yapıyor, faturasını kendi kesiyor ama Bakanlık bunu kabul etmiyor. Ya ofis sahipleri tamam benim ofisime nakil yapabilirsin burayı gösterebilirsin diyecek, bir alt kiracının bir alt kullanma gibi bir hak oluşacak veyao danışman başka bir yerde 30m2 ofis tutacak, yetki belgesini alacak başka bir ofisle sözleşmeli iş yapacak, başka bir yolu yok veya SSK'lı çalışacak orada. İşin bu kısmı biraz karışık. Bu ofiste alt kiracı görünün, 120 m2de 15 20 kişi isthdam edilebiliyor. Hukuki yönden kendinizi garanti alına alın ofis sahipleri için diyorum bunu bu şekilde yapın. İstemiyorsanız başka adreste faaliyet gösteren yetki belgesine sahip emlakçıları bulun, onları danışman yapın kendinize. Veya mevcut danışmanlarınız gitsin bir yerlerde ofis tutsun, yetki belgesini alsın yine senin ofisinde sözleşme yapıp çalışsın. Veya SSK'lı çalışmasını sağla, o şekilde hallet. 2. bir alternatifte düşünülüyor. Mesele 5 10 senedir vergi mükellefi, odaya kayıt olmamış ilkokul mezunu ofisi de küçük. Zamanında odaya kayıtlı olsaydı Müktesep Hakları vardı. Çoğunun kurs belgesi var zaten. Şimdi eksik varsa tamamla diyor. Müktesep haklar müracaat tarihi geçerse 5 Aralık'tı uzatıldı müracaat etmezse o hakkın kayboluyor. Temmuz'a kadar şu an uzatılıyor diye biliyoruz. Müktesep haklar odaya kayıtlar için geçerli. Eğitim belgesi yoksa sınava girecek, varsa sadece faaliyet belgesi alıp, yetki belgesiyle müracaat edilecek. Ticaret odasında da, esnaf odasın da NACE kodu olacak, bu meslek kodu zaten. Kodu olmayanlar müracaat edemiyor. 68.31.01 veya 02 emlakçılar odası NACE kodu." açıklamasını yaptı.
İlk defa emlakçılık yapmak isteyen kişilere şöyle bir düzenleme geldi. 5 Haziran 2018'de Taşınmaz Ticareti Yönetmeliği yayınlandı. Bu yönetmelik artık emlakçılığın koşullarını, nasıl yapılacağını, hangi koşula uyulacağını, hangi kriter taşıyacağını yayınladı.
Emlak Pencerem - 20 Kasım 2019
Hatice Kolçak'ın sorularını yanıtlayan İstanbul Emlakçılar Odası Başkanı Nizameddin Aşa "Buna göre 5 Haziran 2018'den sonra emlakçılık yapmak istiyorum diyen birinden en az lise mezunu olması bekleniyor, 2.si ofisin en az net 30 m2 olması isteniyor ve mesleki yeterlilik sınavına katılıp belge alması isteniyor. Bu 3'ü değişmez koşul şu anda. Bir de sabıka olmayacak özellikle yüz kızartıcı suçların hiç affı yok. Fakat bazı kasten işlenen suçlar veya masumane işlenen suçlarda da 5 yıldan fazla hüküm giymemiş olacak. İlk çıkışı direk sabıka üstüneydi, zaman vermemişlerdi. Ama adam trafik kazası yapmış, yargılanmış, hüküm giymiş. Mesela kavga etmiş bir adamı yumruklamış, mahkeme 1 ay ceza vermiş, sabıkalı gözüküyor, vermiyorlar. Biz de dedik ki bu işi yeniden düzenleyin. Devlet memuriyetinin koşulları gibi düşünün ama bunun yanındaki öteki kasten işlenen suçlar dediğiniz zaman onların dışındaki kalan suçlarda da adamı afaroz etmeyin. Bununla ilgili bir düzenleme yapıldı ve 5 yıl ve daha fazla hüküm giyenler olarak değiştiriliyor şu anda. Yeni değişiklik yapıldı, kesin olacak bu şekilde. Çünkü bu konuda da bekleyen çok fazla. Dediğim gibi adam bir tokat atmış, şikayetçi olunmuş, 1 ay ceza almış tabi adam sabıkalı görünüyor. Veya trafik kazası yapanı, kasti kaza diye göstermiş hakim, onda da sabıkalı görünüyor. Bu işin bir ölçüsü, bir kriteli olmalı dedik. Nitekim 5 yıl ve daha fazlası diye düzeltiliyor şu anda." dedi.
Yeni düzenleme ile değişen komisyon ücretleri hakkında açıklama yapan Aşa "Şimdi komisyon oranı yüzde 2, alıcı yüzde 2, satıcı artı KDV, kiralıklarda bir aylık kira artı KDV olarak belirlendi. Bu 5 Haziran 2018 itibariyle yasallaştı. Bu Taşınmaz Ticareti Yönetmeliği içinde var. Piyasada aslında herkes biliyor ama herkes işine geldiği gibi hareket ediyor. Özellikle kendini kurumsal diye tanıtan veya o şekilde çalışan bazı firmalar hala yüzde 3 artı KDV, yüzde 12 artı KDV.... Yüzde 2 artı KDV kesinleşti aksi takdirde uygulayanları Ticaret İl Müdürlüğü'ne şikayet edebilirsiniz. O uygulama kesinleşti." dedi.
Daha önceden emlakçılık yapanlarla ilgili müktesep haklarda sürenin 2020 Temmuz ayına kadar uzadığını ifade eden Nizameddin Aşa "Bu işle ilgili Müktesep Haklar var. 5 Haziran 2018'den önce sicile kayıtlı olan, odaya kayıtlı olan ve bir kurs belgesine sahip emlakçılardan bu koşullar istenmiyor. Yani lise mezuniyeti istenmiyor. Emlakçı sıfatıyla bir odaya kayıtlıysa esnaf odası, emlakçı odası, ticaret odası kayıtlıysa 5 Haziran 2018'den önce Müktesep Hakları var, lise mezuniyeti, 30 m2 istenmiyor. Bir kurs aldıysa MEB'a bağlı herhangi bir kurs aldıysa MYK Belgesi istenmiyor. Tek başına eğitim belgesi birşey ifade etmiyor, mutlaka onun oda kaydıyla birlikte olması gerekiyor. Bu şartlar herkes için geçerli kimseye özellik veya bir ayrıcalık yok. Bakanlık Home Ofise kesinlikle müsade etmiyor. Eskiden gelen de olsa onay vermiyor. Bunun için diyor ki bir ofisi birden fazla kullanan kişiler olarak onda algılanıyor, 30 m2 baz olmak üzere net her 2. bir kişi için yüzde 20 yüz ölçümü arttıracaksın. 36 m2'de 2 kişi gibi. Maliye açılışını evde yapıp kurumsal firmayla sözleşme yapıyor, faturasını kendi kesiyor ama Bakanlık bunu kabul etmiyor. Ya ofis sahipleri tamam benim ofisime nakil yapabilirsin burayı gösterebilirsin diyecek, bir alt kiracının bir alt kullanma gibi bir hak oluşacak veyao danışman başka bir yerde 30m2 ofis tutacak, yetki belgesini alacak başka bir ofisle sözleşmeli iş yapacak, başka bir yolu yok veya SSK'lı çalışacak orada. İşin bu kısmı biraz karışık. Bu ofiste alt kiracı görünün, 120 m2de 15 20 kişi isthdam edilebiliyor. Hukuki yönden kendinizi garanti alına alın ofis sahipleri için diyorum bunu bu şekilde yapın. İstemiyorsanız başka adreste faaliyet gösteren yetki belgesine sahip emlakçıları bulun, onları danışman yapın kendinize. Veya mevcut danışmanlarınız gitsin bir yerlerde ofis tutsun, yetki belgesini alsın yine senin ofisinde sözleşme yapıp çalışsın. Veya SSK'lı çalışmasını sağla, o şekilde hallet. 2. bir alternatifte düşünülüyor. Mesele 5 10 senedir vergi mükellefi, odaya kayıt olmamış ilkokul mezunu ofisi de küçük. Zamanında odaya kayıtlı olsaydı Müktesep Hakları vardı. Çoğunun kurs belgesi var zaten. Şimdi eksik varsa tamamla diyor. Müktesep haklar müracaat tarihi geçerse 5 Aralık'tı uzatıldı müracaat etmezse o hakkın kayboluyor. Temmuz'a kadar şu an uzatılıyor diye biliyoruz. Müktesep haklar odaya kayıtlar için geçerli. Eğitim belgesi yoksa sınava girecek, varsa sadece faaliyet belgesi alıp, yetki belgesiyle müracaat edilecek. Ticaret odasında da, esnaf odasın da NACE kodu olacak, bu meslek kodu zaten. Kodu olmayanlar müracaat edemiyor. 68.31.01 veya 02 emlakçılar odası NACE kodu." açıklamasını yaptı.